Koude douche

7 december 2020

Ach wat, ik kan nu net zo goed even onder een koude douche gaan staan. Dat is wat ik twee weken geleden op een ochtend, toen ik ontbloot en rillend kleding uitzocht, dacht. Deze gedachte zette ik om in actie en daarmee ging de ontwikkeling van de nieuwe gewoonte van start.

Dit is verre van de gemakkelijkste gewoonte die ik me ooit heb eigen gemaakt. Ik las alleen al te vaak iets over de gezondheidsvoordelen van koud douchen en de tips van een zus – deze vind je onderaan dit verhaal – die al eerder begon, vormden het laatste zetje om me eraan te wagen.

Na afloop van mijn eerste koude ochtenddouche, stond ik weer voor mijn kledingkast om een outfit voor die dag uit te kiezen. Ik had het alleen veel warmer dan voor het douchen.

Ik weet dat het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte met ups en downs gaat en dus ben ik er oké mee dat ik in de voorbije 14 dagen, twee dagen niet koud douchte. Ik weet ook dat de kans groot is dat koud douchen ’s ochtends – zo lang het daadwerkelijk voordelig voor mijn gezondheid blijft – een ingesleten gewoonte wordt.

Het vertrouwen dat ik nu heb in mijn eigen gewoonteontwikkeling, was er tot ruim een jaar geleden niet. Niet dat ik me daarvoor geen goede gewoontes eigen maakte, dat deed ik zeker wel, maar dat gebeurde vooral op wilskracht. Maar aan iedere morgen koud douchen, daar komt toch zeker ook wilskracht te pas? Ik hoor het je vragen en het klopt, het vraagt nu nog aardig wat wilskracht om ’s ochtends onder de koude douche te stappen.

Wilskracht tonen en er vertrouwen in hebben dat dat wat je doet zich zal ontwikkelen tot gewoonte – en dat er daarom op den duur veel minder wilskracht nodig gaat zijn – is een hele andere beleving, dan wanneer dit vertrouwen ontbreekt. Daarnaast is dat vertrouwen natuurlijk essentieel bij het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte.

Het vertrouwen dat ik nu heb in mezelf als het gaat om gewoonteontwikkeling is gedeeltelijk gebaseerd op dat ik mezelf in de afgelopen tijd een aantal goede gewoontes heb zien ontwikkelen. Veel belangrijker is echter dat mijn motivatie om gewoontes te ontwikkelen en behouden drastisch is veranderd.

Ik had het nauwelijks door, maar de reden, mijn motivatie om gewoontes te ontwikkelen, lag voorheen voornamelijk buiten mijzelf. Ik ontwikkelde nieuwe gewoontes of deed een poging hiertoe om de erkenning voor óf de resultaten – bijvoorbeeld een fitter lichaam, meer inkomsten, een netter huis (in de ogen van bezoek wel te verstaan) – óf voor de gewoonte zelf. Dat er gezegd zou worden: ‘Wow! Lukt het jou om iedere dag …?!’ Vul op het stippellijntje de gewoonte in die ik me op dat moment eigen probeerde te maken.

Mijn motivatie om nieuwe gewoontes te ontwikkelen heeft zich van extrinsiek naar intrinsiek ontwikkeld. Dit gebeurde geruisloos, onopvallend. Een maand of wat geleden drong het plots tot me door: de gewoontes die ik me de laatste tijd heb eigen gemaakt, zijn er voor mezelf. Ik verricht de handelingen omdat ik ze fijn vind (dit geldt alleen duidelijk (nog) niet voor koud douchen), behaal er resultaten mee die ik fijn vind (zo heb ik het gedurende dag veel warmer dankzij de koude douche in de ochtend) en creëer een leven dat ik fijn vind.

Goede gewoontes zijn namelijk niet alleen fijn voor het moment, of om de resultaten, maar ook zetten ze aan tot het ontwikkelen van een fijn leven. Tenminste, als je kiest voor gewoontes die werkelijk passen bij wie je bent. Eén of enkele echt passende, (sleutel)gewoontes leiden tot het bekende rimpeleffect: ze brengen verandering in een veel groter gebied, dan alleen in het moment van de handeling zelf of het resultaat waarop de gewoonte is gericht.

Dat over sleutelgewoontes ontdekte ik overigens niet zelf. Ik las het in het boek ‘De macht der gewoonte’ van Charles Duhigg. Ik zag wél direct dat het heel erg waar is. Ik ervaar mijn leven als makkelijker, fijner en bevredigender, sinds ik me enkele nieuwe (sleutel)gewoontes heb eigen gemaakt.

Fijne gewoontes, voor fijne resultaten en een fijn leven voor mij. Dat is al genoeg, maar ik maak het daarmee ook fijner voor mijn naasten. Ik ben een geliefde, moeder, dochter, zus, vriendin met meer energie, zin, geduld, aandacht en ruimte als ik leef met fijne gewoontes.

En jij ook.

.

.

Dan nog dit:

Mocht je ook  eens willen proberen om koud te douchen, dan heb ik hier de tips van mijn zus voor je: maak eerst alleen je armen en benen nat, dan ook je schouders, dan je billen en langzaam aan een steeds groter deel van je rug. Laat je hoofd – zeker voorlopig – nog onder de douche vandaan. Opbouwen is ‘the key to success’.

En ook nog dit:

Het boek ‘De macht der gewoonte’ van Charles Duhigg is een aanrader als je 1) wilt weten hoe je eigen gewoontes kunt veranderen en 2) invloed kan hebben op die van anderen.

“Gewoontes heb je voor jezelf”

Reageren op dit verhaal?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *